Gravid Yoga

Att vara gravid är en stor omställning för kropp och själ. Att träna yoga under graviditeten är positivt för både dig som mamman och ditt barn. Yoga ser till helheten och tar hänsyn till olika dimensioner, fysiska, mentala och själsliga.

Genom att träna på förmågan att slappna av, fokusera och andas medvetet rustas du som mamma med konkreta verktyg inför förlossningen. Asanas bygger upp styrka och uthållighet , strecth- och rörlighetsövningar stimulerar fysiska funktioner i kroppen.

Pregnancy yoga

Yoga fungerar bra vid olika graviditets relaterade besvär som foglossning , ryggvärk , ischias, sömnproblem, åderbråck, krypningar i benen mm. Yogan ökar kroppens blodcirkulation och näringsupptag.

Dessutom masseras inre organ för bättre utrensning av slaggprodukter samt hjälper kroppen att ha långsammare matsmältning. Yogan kan även minska svullnaden i kroppen pga av vätskeansamling och stabiliserar blodtrycket. Vi jobbar mycket med hållningen. Med olika ställningar kan barnet läggas tillrätta och hjälper dig att inte belasta kroppen fel.

Andningen ger energi, vitalitet och kraft samt att hålla fokus och bemästra tankar och känslor. Det ger dig möjlighet att komma till ro och gör dig mer uppmärksam och närvarande. Att känna tillit till din kropp och våga hjälpa sitt barn till livet under förlossningen på bästa sätt.

Alla kan utöva yoga under graviditeten och programmet anpassas efter gruppens behov och förutsättningar. Viktigt är att du själv börjar känna och uppleva kroppen.